ُسئو سایت

سئو سایت

ُسئو سایت

سئو سایت

  • ۰
  • ۰

گفتار درمانی

گفتار درمانی

بسیاری از والدین ممکن است دغدغه و نگرانی از جانب  مهارت های گفتاری یا زبان  فرزند خود داشته باشند . گاهی شاید در حالی که با کودک خود صحبت می کنید، متوجه یک لکنت گاه به گاه  در فرزندتان شدید.

حال سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که آیا فرزند شما مشکل دارد؟ و اگر چنین استچه باید بکنید؟

عاقلانه ترین راه این است که به سرعت مداخله کنید و ارزیابی را به  متخصصان  گفتار و زبان یا همان گفتار درمانی  بسپارید،متخصصان می توانند کمک کنند تا معلوم شود فرزند شما مشکل داردیا خیر. درمان زبان گفتاری  برای بسیاری از کودکان با اختلالات گفتاری و / یا زبان است.

ا


گفتار درمانی


اختلال گفتاری به یک مشکل با تولید واقعی صداهای اشاره دارد. یک اختلال زبان اشاره به یک مشکل درک و یا قرار دادن کلمات برای برقراری ارتباط ایده ها است.

اختلالات گفتاری عبارتند از:

  1. اختلالات گفتاری: مشکلات ایجاد صدا در هاله یا صحبت کردن با کلمات اشتباه به این معنی است که شنوندگان نمی توانند درک کنند که چه چیزی گفته می شود.

  2. اختلالات تسلط : مشکلات مانند لکنت زبان، که در آن جریان گفتار توسط توقف های غیر طبیعی، تکرار کلمات جزئی یا طولانی شدن صداها و هجا (sssssnake) متوقف می شود.

  3. اختلالات رزونانس یا صدا: مشکلات با میزان صدا ، حجم و یا کیفیت صدای که شنوندگان را از آنچه گفته می شود را منحرف می کند. این نوع اختلالات نیز ممکن است باعث درد یا ناراحتی کودک در هنگام صحبت شود.

  4. اختلالات پذیرش: مشکلات درک یا پردازش زبان.

  5. اختلالات بیانگر: مشکل با قرار دادن کلمات با هم، واژگان محدود، یا عدم توانایی در استفاده از زبان به شیوه ی اجتماعی مناسب اشاره دارد .

  6. اختلالات ارتباطی شناختی: مشکل با مهارت های ارتباطی شامل حافظه، توجه، ادراک، سازمان، تنظیم و حل مسئله است.

  7. اختلالات تغذیه ای: اختلالات تغذیه ای اختلالاتی است که فرد به خوردن یا نوشیدن می کند، از جمله مشکلات جویدن، بلعیدن، سرفه کردن، عقیم شدن و از دست دادن غذا

 

کودکان چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

کودکان ممکن است نیاز به درمان زبان گفتاری را به دلایل مختلف داشته باشند ، از جمله :

·        اختلالات شنوایی

·        شناختی (فکری، تفکر) یا دیگر تاخیرهای توسعه

·        عضلات دهانی ضعیف

·        خستگی مزمن

·        نقائص هنگام تولد مانند شکاف لب یا شکاف کام

·        اوتیسم

·        مشکلات ساختگی

·        اختلالات روانی

·        مشکلات تنفسی (اختلالات تنفسی)

·        تغذیه و اختلالات بلع

·        آسیب تروماتیک مغز(آسیب های مغزی)

در این موارد درمان باید در اسرع وقت شروع شود. کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری اگر زود هنگام (قبل از 5 سالگی) درمان شوند قطعأ نتایج بهتری نسبت به افرادی که بعدا شروع به درمان می کنند کسب خواهند کرد.

این موضوع به هیچ وجه به این معنا نیست که بچه های بزرگ تر نمیتوانند در درمان پیشرفت کنند؛ بلکه ممکن است آنها به میزان کمتری  پیشرفت کنند ، زیرا اغلب می بایست الگوهای آموخته شده خود را تغییر دهند.

 

 

کمک به کودک شما 

متخصصان گفتار درمانی می پذیرند که دخالت والدین برای موفقیت و پیشرفت کودک در گفتار یا زبان درمانی ضروری است. در حقیقت والدین بخش مهمی از برنامه درمانی فرزندشان هستند و به تعیین اینکه این یک موفقیت بزرگ است، کمک کند. کودکانی که برنامه را سریع تر اجرا می کنند و با نتایج بسیار چشمگیرتر، آنهایی هستند که والدینشان درگیر آن هستند.

از مشاور و یا درمانگر برای پیشنهادات درمورد نحوه کمک به فرزندتان سوال کنید. به عنوان مثال، مهم است که برای کمک به کودک خود در فعالیت های تحریک شده در خانه که درمانگر پیشنهاد می کند سوال هایی نمایید  تا از پیشرفت های مداوم و انتقال مهارت های تازه یاد گرفته شده ، کمک بگیرید.

فرایند غلبه بر اختلال گفتاری یا زبان می تواند زمان و تلاش زیادی را اتخاذ کند، بنابراین مهم است که تمام اعضای خانواده صبور باشند و با کودک درک شوند.

این مقاله توسط گروه 7site.ir تهیه شده است تا والدین گرامی با مطالعه مطلب فوق نسبت به وجود مشکل در گفتار فرزند خود آگاهی یافته و ضمن آشنایی با گروه حرفه ای گفکار(gofkar.com ) نسبت به بهبود شرایط گفتار فرزند خود اهتمام گذارند تا هر چه سریع تر مشکل حل شده و در آینده نه چندان دور با ورود به محیط های اجتماعی جدید از جمله مدرسه ، ریشه ضعف اعتماد به نفس در گفتار را از بین ببریم.

  • ۹۷/۰۸/۲۱
  • مرتضی احدی ایرانی

نظرات (۱)

  • حسینی سیانکی
  • سلام و عرض ادب
    خیلی عالی بود خسته نباشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی